söndag 3 april 2011

Rågsiktskakor

50 g smör
½ dl olivolja
4 dl mjölk
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
1 ½ msk brödkryddor
1 pkt (12 g) torrjäst
6 dl rågsikt
1 kapsyl ättika
5-6 dl vetemjöl special

Smält smöret i en kastrull och värm det med olivolja, mjölk, sirap, salt och brödkryddor till 45-50 grader.
Blanda torrjäst och rågsikt i en bunke och häll ner i degvätskan. Tillsätt ättikan och börja knåda.
Tillsätt lite vetemjöl i taget tills degen släpper i kanterna.
Jäs i bunken under bakduk till dubbel storlek i ca 1 timme.
Dela upp degen i ca 16 delar. Beroende hur stora frallor du vill ha!
Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg frallorna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i ca 30 min.
Grädda frallorna i mitten av ugnen i ca 10 min.

 Jag penslade mina frallor med lite ägg. Skulle egentligen haft vallmofrön på men det hade jag visst inte hemma. Testade också att snitta några av dom. Om man inte vill ha frön på så kan man spraya lite vatten och doppa frallan i rågsikt innan frallorna har börjar jäsa. Men om man ska pensla på ägg och strö över lite frön så kan man göra det precis innan dom ska in i ugnen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar